Miljö- och byggförvaltningen handlägger bostadsklagomål med syfte att undanröja olägenheter. Det kan handla om störningar från vedeldning, nedskräpning, skadedjur eller buller från t ex fläktar. Det kan också vara klagomål på fukt, mögel, dålig ventilation i lägenheter eller andra inomhusmiljöfrågor.
Innan du kontaktar miljö och byggkontoret
Innan du kontaktar miljö- och byggkontoret bör du ha kontaktat din fastighetsägare, bostadsrättsförening eller den verksamhetsutövare som orsakar störningen. Enligt miljöbalken är fastighetsägare/verksamhetsutövare skyldiga att vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att hindra uppkomsten av eller undanröja olägenheter för människors hälsa.
För att vi ska kunna handlägga ditt ärende måste den störning/olägenhet som du upplever utgöra en hälsorisk. Enligt miljöbalken (9 kap.3§) definieras olägenhet för människors hälsa som en ”störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig”.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att handlägga din ansökan om olägenhet. Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den lagliga grunden allmänt intresse och myndighetsutövning.
Det är Miljö-, bygg- och räddningsnämnden som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter.
Mer information om hur vi hanterar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss finns på vår webbplats torsby.se/gdpr.
Skyddad identitet
Om du har skyddad identitet så ska du inte använda e-tjänsten.
Ta kontakt med Torsby kommun (se information ovan under fliken Kontakta oss).
Tryck på "Nästa" för att börja fylla i din anmälan.